Про недопущення фактів самовільного зайняття земельних ділянок комунальної власності

  • 33

Фото без опису

З метою попередження порушення норм діючого земельного законодавства та недопущення фактів самовільного зайняття земельної ділянки комунальної власності,  роз’яснюємо норми чинного законодавства.

Право власності на земельну ділянку комунальної власності, а також право постійного користування та право оренди нею виникає з моменту державної реєстрації цих прав.  

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», що визначено статтями 125, 126 Земельного кодексу України (далі –ЗК України).

Самовільне зайняття земельної ділянки –  це будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки комунальної власності за відсутності відповідного рішення органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду), або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними, згідно статті 1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель».

Повідомляємо мешканців громади, про наступне:

- самовільне зайняття земельної ділянки є проявом свавілля, умисного нехтування норм законодавства, що регулюють порядок набуття земельних ділянок у власність та користування;

- особа, яка самовільно займає земельну ділянку, діє без жодних правових підстав, тим самим порушуючи норми чинного законодавства, які конкретизують основні положення щодо права власності, право користування (оренди) та порядок набуття таких прав.

Варто виокремити основні види самовільного зайняття  земель, зокрема, це:

1. Самовільне будівництво. Зведення житлових,  господарських споруд, гаражів  на земельній ділянці без документального підтвердження права власності чи користування.

2. Незаконне використання землі. Використання ділянки для сільськогосподарської діяльності,  без належних дозвільних документів.

3. Розширення меж ділянки. Самовільне збільшення площі власної земельної ділянки за рахунок сусідніх територій або земель  комунальної власності.

4. Захоплення занедбаних ділянок. Використання ділянок, власник яких відсутній, не здійснює нагляд або не вживає заходів для використання землі.

Таким чином, факт вчинення таких дій фізичними чи юридичними особами свідчать про порушення норм чинного законодавства і  згідно зі статтею 211 ЗК України за самовільне зайняття земельних ділянок  несуть відповідно до законодавства цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність.

Щодо адміністративної відповідальності:

Статтею 53¹ Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачено, що самовільне зайняття земельної ділянки  комунальної власності тягне за собою накладення штрафу на громадян від десяти до п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб – від двадцяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Щодо кримінальної відповідальності:

Статтею 197² Кримінального кодексу України  передбачено, що самовільне зайняття земельної ділянки комунальної власності, яким завдано значної шкоди її законному володільцю або власнику, - карається штрафом від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або арештом на строк до шести місяців.

Самовільне зайняття земельної ділянки, вчинене особою, раніше судимою за кримінальне правопорушення, передбачене цією статтею, або групою осіб, або щодо земельних ділянок особливо цінних земель, земель в охоронних зонах, зонах санітарної охорони, санітарно-захисних зонах чи зонах особливого режиму використання земель, - карається обмеженням волі на строк від двох до чотирьох років або позбавленням волі на строк до двох років.

І як висновок, варто підкреслити, що самовільне зайняття земель комунальної власності – це не лише порушення норм чинного законодавства, але й  проблема, яка впливає на правопорядок у сфері землекористування.

Для  боротьби з самовільним зайняттям землі  необхідна спільна робота громадян, аграріїв, органів влади, місцевого самоврядування  та правоохоронних структур.

Дотримання законодавства та підвищення правової культури громадян та юридичних осіб, є ключовими факторами у вирішенні цієї проблеми.

Звертаємось до  громадян та суб’єктів господарювання! Використовуйте лише  ті земельні ділянки для забудови та ведення сільськогосподарської діяльності, які належать вам на праві власності та перебувають в користуванні на мовах: постійного користування  чи оренди, тобто ті, які  оформлені відповідно до норм чинного законодавства. Дотримання законодавства – запорука успішного розвитку демократичного суспільства.

 

Відділ земельних відносин Куликівської селищної ради