Відповідно до частини першої статті 3 Закону України «Про доступ до публічної інформації» право на доступ до публічної інформації гарантується зокрема обов’язком розпорядників інформації оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених законом.

Загальний перелік інформації, яка підлягає оприлюдненню, визначено у статтях 10-1, 15 зазначеного Закону, зокрема: інформацію про організаційну структуру, усі без винятку нормативно-правові акти, систему обліку публічної інформації, інформація про діяльність суб’єктів владних повноважень та інше.

Публічна інформація, за загальним правилом, підлягає обов’язковому оприлюдненню невідкладно, але не пізніше п’яти робочих днів з дня затвердження документа.

Водночас у зв’язку з запровадженням Україні правового режиму воєнного стану обсяг компетенції та повноважень окремих розпорядників з питань оприлюднення інформації та інформування громадян може зазнавати істотних змін шляхом встановлення уповноваженими суб’єктами обмежень відповідно до статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».

Проте зазначені обмеження не можуть стосуватись інформації щодо нормативно-правових актів про впровадження обмежень конституційних прав та свобод, а також інформації про стан довкілля та якість харчових продуктів. При цьому виникає питання щодо обов’язку оприлюднення іншої публічної інформації.

В умовах воєнного стану розпорядникам варто дотримуватись таких рекомендацій щодо оприлюднення тієї чи іншої публічної інформації:

- невідкладно оприлюднювати інформацію про факти, що загрожують життю, здоров’ю та/або майну осіб, і про заходи, які застосовуються у зв’язку з цим;

- оприлюднювати достовірну та об’єктивну інформацію, яка є суспільнонеобхідною в умовах воєнного стану (наприклад, інформація про гуманітарні коридори, видачу гуманітарної допомоги тощо);

- застосовувати «трискладовий тест» (ч. 2 ст. 6 Закону № 2939-VI) щодо обмеження доступу до інформації з метою встановлення ймовірності завдання оприлюдненням істотної шкоди інтересам національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам;

- здійснити аудит інформації, оприлюдненої на офіційних веб-сайтах розпорядників та сторінках у соцмережах, на предмет її тимчасового обмеження в доступі або вилучення, шляхом віднесення до інформації з обмеженим доступом; 

- здійснити інформування громадян на офіційних веб-сайтах або сторінках у соцмережах розпорядника щодо впровадження тимчасових обмежень доступу до окремих категорій інформації на період дії правового режиму воєнного стану;

- враховувати, що обмеженню доступу підлягає інформація, а не увесь документ. Якщо для досягнення мети захисту відповідного інтересу достатньо обмежити доступ, наприклад, до імені особи (інших персональних даних), решта інформація має залишатись відкритою;

- врахувати, що забезпечення доступу до тих категорій інформації, доступ до яких заборонено обмежувати в мирний час (напр. розміри, види благодійної та іншої допомоги, інформація про державні нагороди громадян, державні контракти, існуючий продовольчий резерв міст тощо), може становити істотну шкоду національній безпеці, а головне – загрозу життю та здоров’ю громадян. Так, в окремих населених пунктах, у тому числі тимчасово-окупованих, було зафіксовано випадки розкрадань продовольчих складів, їх знищення ракетними ударами.

Крім цього, органам місцевого самоврядування та військовим адміністраціям рекомендується утворити на офіційному веб-сайті окремий розділ, в якому невідкладно публікувати інформацію про запровадженні в межах їх територіальної юрисдикції обмеження прав та свобод громадян; військовим адміністраціям: завчасно оприлюднювати накази начальника військової адміністрації, видані в межах повноважень місцевих рад, крім тих, що містять інформацію з обмеженим доступом (п. 8 ч. 4 ст 15 Закону № 389-VIII).

Щодо виконання розпорядниками обов’язку оприлюднення інформації про структуру, принципи формування та розмір оплати праці, винагороди, додаткового блага керівника, заступника керівника юридичної особи публічного права, керівника, заступника керівника, члена наглядової ради державного чи комунального підприємства або державної чи комунальної організації, що має на меті одержання прибутку, особи, яка постійно або тимчасово обіймає посаду члена виконавчого органу чи входить до складу наглядової ради господарського товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток, паїв) прямо чи опосередковано належать державі та/або територіальній громаді, звертаємо увагу:

- відповідно до положення п. 3 ч. 1 ст. 8 Закону № 2939-VI в окремих підприємствах, установах і організаціях усіх форм власності військове командування разом з військовими адміністраціями може змінювати режим їхньої роботи і, таким чином, виконання обов’язку оприлюднення такої інформації буде ускладнено;

- при цьому зазначене положення не стосується юридичних осіб публічного права, зокрема органів державної влади та місцевого 3 самоврядування, які зобов’язані в будь-якому випадку оприлюднювати таку інформацію з урахуванням вказаних вище рекомендацій.

Виходячи із існуючих обмежень в умовах воєнного стану реалізація права на доступ до публічної інформації фактично здійснюється шляхом ознайомлення громадянами з інформацією у відкритих джерелах мережі Інтернет.

Гід державних послуг. Банер